Deel dit bericht

Eindejaarsinterview: hoe zag 2024 eruit voor Metric-IT?

2024 zit er bijna op en 2025 staat al voor de deur. Een goed moment om terug te blikken én vooral vooruit te kijken. Dit eerste eindejaarsinterview is een terugblik op het afgelopen jaar (en in het tweede kijken we vast vooruit naar 2025). Wat is er allemaal gedaan en geleerd? Alvast een tipje van de sluier: in 2024 is de Metric-IT Academy opgericht. Oprichters Gideon Chong, Thijs van Drecht en Erik van de Bunt blikken terug.

 

Laten we met de Metric-IT Academy beginnen. Wat is er tot nu toe gedaan en waarom is dit zo’n belangrijke toevoeging aan de organisatie?

Gideon: “De Academy richt zich op het delen van actuele kennis en het inspelen op de nieuwste marktontwikkelingen. Hier worden onze collega’s op de hoogte gebracht van belangrijke trends, innovaties en specifieke onderwerpen, die direct relevant zijn voor ons vakgebied. Het doel is om iedereen op korte termijn bij te scholen, zodat ze effectief kunnen reageren op veranderingen in de markt en snel nieuwe inzichten kunnen toepassen in hun werk. We wilden altijd al interne kennissessies organiseren, maar dat kwam nog lastig van de grond. We hebben twee van onze collega’s, Petros en Nathanaël, betrokken bij de ontwikkeling en de organisatie van de Academy. Elke twee à drie weken is er wel een bijeenkomst voor onze engineers. Dan delen collega’s hun ervaringen en geven ze praktische tips. Het grote doel ervan is dat we elkaar proactief meenemen in ontwikkelingen in de markt. Als eerste onderwerp hebben we automation behandeld, omdat we zien dat steeds meer bedrijven processen willen automatiseren. Het is logisch om al onze engineers hier vast in te trainen, omdat dit een richting is waarin onze dienstverlening zich ontwikkelt.”

Erik: “De Academy speelt een belangrijke rol in het stimuleren van proactiviteit binnen onze dienstverlening. Daarnaast biedt het een waardevolle kans om onze medewerkers te ondersteunen in hun groei en ontwikkeling, waardoor we een sterkere band met hen creëren. Het is een manier om te laten zien dat we investeren in hun toekomst, wat ons als organisatie onderscheidend en aantrekkelijk maakt. Naast de Academy heeft iedere collega een persoonlijk ontwikkelplan waarin we samen hun persoonlijke doelen vastleggen. Met de begeleiding van een ervaren collega werken zij stap voor stap aan het realiseren van deze doelen. Ontwikkeling staat centraal binnen onze organisatie, en we verwelkomen graag collega’s die zich hierin herkennen. Dit jaar hebben we met trots nieuwe medewerkers mogen verwelkomen, terwijl er nauwelijks collega’s vertrekken. Dat beschouwen we als het grootste compliment dat we kunnen krijgen!”

 

Is automation niet een onderwerp dat al heel lang belangrijk is? Wat was bijvoorbeeld de staat van bedrijfsautomatisering in het afgelopen jaar?

Thijs: “Binnen ons specialisme – networking – merken we dat bedrijven vaak nog wat terughoudend zijn, wat heel begrijpelijk is. Veel van deze infrastructuren vervullen een bedrijfskritische functie en moeten altijd optimaal blijven functioneren. Het idee om het beheer hiervan uit handen te geven, kan dan ook als een grote stap voelen. Gelukkig hebben we verschillende klanten die ons het vertrouwen geven, niet alleen voor het beheer, maar ook om delen ervan te automatiseren. Dit komt vaak doordat ze merken dat hun netwerken steeds complexer worden en ze zelf niet de benodigde expertise in huis hebben om dit effectief te beheren.

Gideon: “Banken behoren tot de sectoren die sterk inzetten op automatisering, aangezien IT een fundamenteel onderdeel is van hun operaties. Ze moeten continu voldoen aan strenge regelgeving en de steeds complexer wordende technologische eisen. Door automatisering kunnen banken hun processen efficiënter en veiliger maken, de kosten verlagen en sneller reageren op veranderingen in de markt. Hoewel klanttevredenheid uiteraard belangrijk is, gaat het bij automatisering vooral om het verbeteren van de interne processen en het waarborgen van de continuïteit van dienstverlening, ook wanneer medewerkers met specifieke expertise vertrekken.”

Erik: “Door te kiezen voor managed services kunnen organisaties niet alleen de continuïteit waarborgen, maar ook hun processen efficiënter en betrouwbaarder maken. Wij investeren actief in het automatiseren van delen van onze services om operationele kosten te verlagen, fouten te minimaliseren, en sneller in te spelen op veranderende behoeften, zodat we de kwaliteit van de dienstverlening op een consistent hoog niveau kunnen houden.”

Gideon vult aan: “Over het algemeen kun je niet stellen dat de ene sector verder is met automatiseren dan de andere. De mate van automatisering hangt vaak meer af van de specifieke behoeften en strategieën van het bedrijf zelf, dan van de sector waarin het opereert. Elk bedrijf heeft zijn eigen prioriteiten, middelen en uitdagingen, die de snelheid en diepgang van de automatisering bepalen. Sommige organisaties omarmen automatisering sneller vanwege de urgentie om processen te optimaliseren, terwijl andere meer tijd nodig hebben om de juiste infrastructuur en expertise op te bouwen. Het is dus niet zozeer een kwestie van sector, maar van hoe een bedrijf zijn digitale transformatie benadert.”

 

Op welke projecten in 2024 kijken jullie extra trots terug? Wat hebben jullie daarvan geleerd?

Erik: “We hebben in de loop der tijd veel waardevolle projecten mogen uitvoeren, maar er zijn er enkele die voor ons echt uitspringen. Zo hebben we bijvoorbeeld voor een gemeente het volledige datacenter vervangen. Dat was een complex project, waarbij we zowel de infrastructuur als de schaalbaarheid naar een hoger niveau hebben getild. Voor een logistiek dienstverlener hebben we een compleet nieuwe netwerkstructuur opgezet voor hun vestigingen in Nederland en België. Daarnaast hebben we voor een grote zorginstelling het verouderde netwerk vervangen en geoptimaliseerd. Dit project benadrukte de waarde van een hybride aanpak, waarbij we een combinatie van detachering en managed services hebben ingezet als de ideale oplossing, om zowel de continuïteit te waarborgen als de operationele kosten te optimaliseren.”

Thijs: “Wat we van dergelijke projecten hebben geleerd, is dat het cruciaal is om klanten gedurende het hele proces te ondersteunen. Het gaat daarbij niet alleen om de technologie zelf, maar vooral om het begrijpen van de specifieke behoeften van de klant. Klanten vertrouwen op onze expertise om de netwerkoplossing te vinden die naadloos aansluit op hun specifieke behoeften van vandaag maar ook van morgen. In dergelijke situaties stellen we gerichte vragen, zoals: Welke rol speelt IT binnen jullie organisatie? Hoe verlopen de dagelijkse werkzaamheden? En wat zijn de toekomstige behoeften? Op basis van deze inzichten ontwerpen wij oplossingen die het netwerk perfect afstemmen op de specifieke wensen en eisen van de klant. Onze slogan luidt immers: Empower Your Network.

 

Wil jij ook een netwerk dat klaar is voor 2025 én daarna? Neem dan gerust contact met ons op om te horen wat de mogelijkheden zijn.

Thijs van Drecht
Thijs van DrechtNetwork Consultant

MEER WETEN?
NEEM CONTACT MET ONS OP

“Klanten vertrouwen op onze expertise om de netwerkoplossing te vinden die naadloos aansluit op hun specifieke behoeften van vandaag, maar ook van morgen.”

Neem contact met ons op